Brazilië: Pantanal en Bonito

12 november 2017 - Bonito, Brazilië

Onze eerste week is omgevlogen. We hebben al zoveel gezien. De eerste dag waren we in de stad Campo Grande, waar eigenlijk helemaal niks te doen is. Overigens was er wel een heel groot winkelcentrum, wat mij echt wel 'iets te doen' geeft. Het kwam ook goed uit want Yoeri had zijn iconische safarihoedje niet mee. Dus daar even een nieuw hoedje gekocht. Mijn backpack zit echter al propvol dus ik heb me maar ingehouden verder. In Campo Grande hebben we onze route verder uitgestippeld. Van andere toeristen kregen we het telefoonnummer van Gill. Gill regelt tours naar de Pantanal, een natuurgebied bestaande uit moerassig laagland ter grootte van Frankrijk. En Gill sprak als een van de weinige mensen daar Engels, ook wel handig als je een tour moet boeken. Stiekem hadden we gehoopt iets aan ons hard ingestudeerde basis Spaans te hebben. Nope, dialect Portugees is wat je hier moet spreken ('buona dia', 'obrigado' en 'no queijo' geleerd). De volgende dag werden we opgehaald en na 5 uur rijden kwamen we aan op de Farm, een grote boerderij gericht op toeristen vanuit waar we onze activiteiten zouden doen. Er was ook een gedeelte voor veeteelt enzo maar dat was apart van het gedeelte voor gasten. In drie dagen hebben we een boottocht gemaakt, heel veel dieren gezien op een safari tour, avondwandeling, paardrijtocht, een wandeling en tussendoor konden we chillen in de hangmatten. De 'farm moeder' kookte elke dag een uitgebreide lunch en avondeten.

Dieren die we hebben gezien: vuurvliegjes, kikkers, een amarillo moeder met vier babies (die heb ik eigenlijk niet goed gezien want Yoeri's paard was een beetje hyper en jaagde hen weg voordat mijn paardje er was..), Capibara's, een groep Coaties (soort wasbeer), A heel veel soorten vogels, dwerguil, herten, aapjes en alligators.

Een van de tofste dingen was toch wel dat we onze eigen gevangen piranha's hebben gegeten als lunch (waar overigens niet heel veel eetbaars aanzit). Samen met onze gids Paulo en een ander stel uit England gingen we vissen. Brokjes ontzettend ranzig vlees aan de haak hangen die vastzat aan een bamboe stok en werpen maar in het water. En dan met perfecte timing de hengel omhoog halen als je beet had, maar vaker hadden de piranha's alle aas al opgegeten voordat je ze kon binnen hengelen. Al met al is vissen best hard werken en niet zo makkelijk als het lijkt als je van die mannetjes bij hun tentjes langs een rivier ziet zitten. Toch ben ik erin geslaagd er twee te vangen die ook nog eens groot genoeg waren om te houden :)

Na de dagen op de farm werden we naar het stadje Bonita gereden, eerst een tijdje over een onverharde weg die alle Farms met elkaar verbind en daarna over de nieuwe verharde weg waar de bewoners erg trots op zijn. Onderweg zagen we prachtige uitgestrekte landschappen, een mix van weilanden en palmbomen met af en toe een boerderij. Dan zag je weer een paar cowboys te paard wat vee drijven. Niet wat ik van te voren bij Brazilië had verwacht, wel heel cool.
Vanuit Bonita, een klein toeristisch stadje, hebben we een tour gedaan naar de Rio Prata 'zilveren rivier', een rivier die zo helder is dat je erin kunt snorkelen terwijl je wordt meegevoerd door de stroming. Je hoeft geen enkele zwemslag te maken! De rivier stroomt door een jungle gebied waardoor het eigenlijk nog mooier is om bovenwater te kijken dan onderwater ;) Na een héle uitgebreide uitleg en drie keer alle veiligheidsinstructies te hebben moeten aanhoren (uitsluitend in het Portugees natuurlijk) kregen we onze wetsuits en booties aan en konden we met ons groepje richting de rivier. Het was echt een hele toffe ervaring zo meegevoerd te worden door de stroming :) 's avonds nog even de lokale Cervejata opgezocht zodat Yoeri zijn Untapped kon aanvullen met wat lokale biertjes.

Nu is het alweer tijd om Brazilië toedeloe te zeggen. We hebben nu een paar lange busritten van in totaal ongeveer 15 uur voor de boeg, en zaterdagavond komen we dan aan in Bolivia. Heel benieuwd naar het volgende land!

Ps wegens gebrek aan wifi zijn we inmiddels goed en wel in Bolivia!

1. Mariska:
    23 november 2017
    Heel gaaf en het nieuwe iconische hoedje staat je weer goed Yoeri